A pilótának nem volt engedélye, Sala már a levegőben meghalhatott, a tragédiát pedig nagyrészt az érintettek smucigsága okoztatta

Elkészült az AAIB, a légibaleseteket vizsgáló brit hatóság vizsgálati jelentése arról a 2019 januárjában történt tragédiáról, amiben ketten haltak meg - Emiliano Sala, a francia Nantes csapatától éppen az angol Cardiff City-be igazoló argentin csatár és David Ibbotson - miközben Franciaországból Cadiffba repültek a Csatorna fölött.

A legfontosabb megállapítások:

  • A pilótának egyáltalán nem volt engedélye sötétben történő repülésre és erre a repülőgéptípusra - Piper Malibu N264DB - régen lejárt a típusengedélye, amit nem újított meg.
  • A pilótának nemcsak engedélye, de tapasztalata nem volt sötétben, a szabad szemmel történő tájékozódáshoz szokott, ami a baleset egyik fontos oka lehetett.
  • Bár a hatóságoknak a repülést leszervezők azt próbálták beadni, hogy ez ellenszolgáltatás nélküli túra volt, ez nem volt igaz.
  • A rövid út során - a gép egy órányi repülés után zuhant a tengerbe - hét olyan alkalom is volt, amikor a felmerült problémák miatt a pilóta visszafordulhatott volna és egy kereskedelmi járat már az első ilyen esetében meg is tette volna ezt. Csakhogy ez fekete fuvar volt, amit az amatőr pilóta mindenáron le akart zavarni, így olyan helyzetekben is továbbment, amikor egy tapasztalt és megfelelően kvalifikált kollégája megfordult volna.
  • A gépnek el volt romolva a robotpilótája.
  • A gépnek hibás volt a kipufogórendszere is, ami miatt a fűtőrendszeren át szénmonoxid jutott az utastérbe. 
  • Emiliano Sala vérében olyan magas volt a szénmonoxid-koncentráció, hogy már jóval a zuhanás előtt, még a levegőben elveszíthette az eszméletét.
  • David Ibbotson testét nem találták meg ugyan, de a repülési adatok és a roncs elemzése alapján ő az utolsó pillanatig magánál lehetett és próbálkozott.
  • Kísérteties, hogy szó szerint bejött, amit Sala még a felszállás közben üzent a barátainak egy hangüzenetben, miszerint “egy olyan gépen ülök, ami úgy tűnik, hogy mindjárt szét fog esni". Az utolsó, kétségbeesett emelkedési manőver közben ugyanis még a levegőben leszakadt a gép farka és a szárnyainak több darabja.
  • A gép azután zuhant le, hogy a pilóta egy viharfelhőt kikerülendő alacsonyabbra ereszkedett, de nem tudta megállítani a süllyedést.

(via BBC)