Hiába épült meg a 14 milliárdos új stadion Fehérváron, visszaesett a klub jegyeladásból származó bevétele

A meghosszabbított határidő utolsó napján közzétette a 2019-es évről szóló pénzügyi beszámolóját a Fehérvár FC Kft. Tanulságos mérleg, ami mutatja, hogy mennyire nem a teljesítménytől függ a Fradi mellett a NER másik kirakatcsapatának számító klub bevétele. 

A székesfehérváriak 2018-ban magasra tették a lécet. Bajnokok lettek az NB I-ben és bejutottak az Európa-liga csoportkörébe is, ezzel majdnem hárommilliárd forintot kaszáltak az UEFA-tól. Beszállt névadó szponzornak a Mol is. Így a fehérvári lett az első magyar csapat, aminek az éves bevétele meghaladta a 10 milliárd forintot.

A klub úgy triplázta meg az egy évvel korábbi bevételeit 2018-ban, hogy már akkor sem a nemzetközi szereplés után az UEFA-tól kapott 3 milliárd forint volt a legnagyobb tétel. Hanem a szponzorok és reklámozók voltak bőkezűek, és állták a bevétel majdnem felét, 5,1 milliárd forintot. Azt hogy ki és milyen elosztásban adtak ennyi pénzt a klubnak, azt a mérleg nem részletezte. 

A kiemelkedő 2018 után 2019 már messze nem volt ennyire eredményes, legalábbis a pályán. A bajnokságban a Fradi megelőzte a Fehérvárt, de az igazán kínos pofon az Európa-ligában jött. Az egy évvel korábbi csoportkörös magyar klubot egy liechtensteini csapat ejtette ki szégyenszemre az El-selejtező második körében.

Így aztán az UEFA ezúttal nem utalt majdnem hárommilliárdot. Ennek ellenére a Fehérvár FC Kft. összebevétele alig csökkent (11 milliárd volt 2018-ban, 10,7 milliárd 2019-ben), és 2018-hoz hasonlóan 3,8 milliárdos adózott eredménnyel zárta az évet a klubot működtető cég. 

Úgy lehetséges ez, hogy a szponzorok és reklámozók az egy évvel korábbi 5,1 milliárdnál is többet dobtak be a kasszába: már 7,7 milliárdot. Megint csak nem derül ki a mérlegből, hogy mely cégekről van szó, minden bizonnyal a névadó szponzor Mol jelentős támogatást adott (a hivatalos támogatókközött ott van még a közbeszerzéseken szépen teljesítő Épkar, WHB és Magyar Építő is). Ebből aztán simán ki lehet fizetni az évi 4,4 milliárdos bérköltséget. 

A Fehérvár nem csak a pályán nyújtott teljesítménytől, hanem a nézőszámtól is függetlenül tudja hozni a 11 milliárd forint körüli bevételt. Mert hiába adták át a 14 milliárdos új stadionját 2018 végén, 2019-ben a jegybevétel jelentősen visszaesett. Így az az összbevételnek mindössze 3 százalékát teszi ki. Ennél nem sokkal több folyt be játékoseladásból. 

A Fehérvár csütörtökön játszik az Európa-liga csoportkörért rájátszást a belga Standard Liege ellen. A továbbjutás egy meccsen dől el. 

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.